
Kultúraközvetítés a múzeumban
Nagyon sok egyesülettel és civil szervezettel van kapcsolata a Soproni Múzeumnak, de közülük is a kiemelkedik a Soproni Városszépítő Egyesület – hangzott el a 150 éves jubileumát ünneplő egyesület és a Soproni Múzeum csütörtöki közös rendezvényén a Macskakő Gyermekmúzeumban. A múzeumpedagógusok bemutatták, miképpen lehet az ifjú generáció tagjaiból Sopron történelmét megbecsülő lokálpatriótákat nevelni.
A csütörtöki rendezvény meghívóján három intézmény vezetői, munkatársai hívták szakmai programra az érdeklődőket. – Hosszútávon a szervezetek együttműködésében rejlik az erő, ez a siker egyik titka – fogalmazott Szabadhegyi Zita, megyei múzeumi koordinátor az esemény szervezője. – A Soproni Múzeum évtizedek óta szoros és személyes kapcsolatot ápol egy civil szervezettel, a városszépítő egyesülettel. Programokat szervezünk, célkitűzéseket valósítunk meg és ehhez készek vagyunk további szakmai partnereket is felkutatni, jelen esetben a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központját Szentendréről. A Soproni Múzeum a városszépítőkkel karöltve már második éve kínál közös programokat a módszertani központ által meghirdetett Múzeumok Őszi Fesztiváljára.

A rendezvényen elhangzott, hogy az együttműködés egyik meghatározó területe a múzeumpedagógia, mivel a közös cél a fiatalok megszólítása a múzeumpedagógia eszköztárával. A múzeumpedagógia szó helyett a szakemberek a tudásátadás, vagy múzeumi kultúraközvetítés fogalmakat javasolják használni, hiszen a programjaik többsége mára messze nem a szó által sugallt hagyományos formákat követi. A múzeumi óra az egyes tantárgyakhoz, tudományterületekhez kapcsolódóan jelenthet egy városi sétát, magába foglalhat tárlatvezetést, de művészetterápiás műhely-foglalkozást is, ismeretterjesztő előadásokat, filmkészítést, vagy más élmény-alapú tanórákat. Lehet 45-perces, dupla órás, vagy félnapos. Az egész délelőttöt vagy délutánt magába foglaló múzeumi foglalkozás-sorozat azt is lehetővé teszi, hogy egy-egy témát több szempontból, különböző módokon körbejárjanak a gyerekekkel. Alakíthatják a programot a naptári év jeles eseményeihez kötődően, de a témanap ideális iskolai projektnapok izgalmas eltöltésére is. Sőt tarthat akár egy hétig is, mint a Macskakő Gyermekmúzeum Múzsák kertje nyári tábora.

A foglalkozások helyszínei a múzeum állandó vagy időszaki kiállítóterei, és a csütörtöki szakmai napnak is otthont adó gyermekmúzeumi közösségi tér. A Legyél Te is városszépítő programban külsős helyszínek is szerepeltek, Sopron utcái, vagy a városszépítők szerteágazó tevékenységét bemutató időszaki tárlatnak otthont adó Festő terem. A közeljövőben birtokba vehetik a gyerekek a Pék-ház múzeumpedagógiai foglalkoztató szobáját a Bécsi utcában, mely a tervek szerint további, a nagy fejlesztésekben megvalósuló új foglalkoztatókkal egészül ki.
A múzeum előzetesen egyeztetett időpontban az iskolai osztályterembe is kiviszi a múzeumi foglalkozást, ezt hívják Utazó vagy Bőrönd múzeumnak. Népszerű a kamaszoknak kínált ún. selfie-s óra, mely a fotográfia történetével foglalkozik, az alsósoknak készült programjuk középpontjában egy legendás tárgy áll, a Zöld kő, amely a régészeti gyűjteményben található. Ezen az órán a dramatikus játék eszközeivel ismertetik meg a történelmi Sopront, s annak titokzatos legendáit. A városszépítők jubileumi évében Flandorffer Ignác egykori kereskedőládájának másolata rejt zsákbamacskát, olyan apró tárgyakat, amelyek egy-egy, a városfejlődés szempontjából fontos eseményt jelképeznek. A játék során dr. Németh Ildikó vezetésével a gyerekek egymás után húznak tárgyakat, az ezekhez tartozó kis történetek alakítják tovább a foglalkozás menetét.

A múzeumban fogadnak óvodai csoportokat, kínálnak foglalkozásokat a kisiskolás korúaktól egészen az egyetemistákig, de értelmi sérülteknek és speciális nevelési igényű gyerekeknek is szerveznek múzeumi órákat. Két és fél éve éve járnak az Öröm csoport tagjai, eleinte kéthetente, mára heti rendszerességgel a Macskakőbe, hogy speciális zene- és művészetterápiás foglalkozáson vegyenek részt, melyet gyógypedagógus szakértő támogatásával vezet Martos Virág. A pedagógiai szakszolgálattal együttműködve önértékelési zavarral küzdő gyerekeket fogadtak a részvételi videózás workshopon, de jelenleg is zajlik egy művészetterápiás foglalkozássorozat állami gondozott gyerekeknek.

És itt jön a nagy dilemma, hiszen a felsoroltakkal még messze nem fedték le a múzeumban zajló közművelődési programokat, van olyan munkatárs, aki soha nem gondolta volna, hogy a múzeumi munka ilyen szerteágazó: kínálnak gyermek szülinapokat múzeumi tudást közvetítve, de ide tartozik többek között a múlt héten az Ez sör! lábasházi vándorkiállításhoz kínált előadással egybekötött sörkóstoló is, vagy a közösségi oldalon indított nagy sikerű Régészeti napló is a heti bejegyzésekkel. A múzeum Régiségtár névre hallgató gyűjteményi portálja naponta kínál új tartalmat, nem feledve a Múzeumi Szabadegyetemi ismeretterjesztő előadásokat vagy az Ars historica történelmi színjátszó társulat akciót. És akkor a RETRO Sopron-t nem is említettük.
A Soproni Múzeum stratégiájában 2013-ban úgy fogalmazott: „Váljunk ismertté, népszerűvé, szimpatikussá, adott esetben megkerülhetetlenné!” (2013.) A múzeumi szakemberek bizakodóak, úgy gondolják, jó úton haladnak.